Top carți cu povești educative pentru copiii de gradiniță

30 august 2022

De ce să citim? Din simplul motiv evident că toți copiii adoră poveștile. Fie că citesc deja singuri, în ritmul lor, fie că încă le mai citesc părinții și bunicii, lecturile îi ajută să își dezvolte vocabularul, le stimulează imaginația, creativitatea și le îmbogățesc cunoștințele despre lumea care îi înconjoară. În plus, cu tehnicile potrivite, le putem încuraja gândirea critică și inteligența emoțională. Din experiența profesorilor, se observă o diferență pe plan intelectual și emoțional între un elev/o elevă care a citit mult (sau i s-a citit mult) și un elev/o elevă care nu a citit mai nimic până la finalul clasei a IV-a. Iar diferența dintre aceștia se reflectă nu doar în competențele de lecturare și înțelegere a unui text, ci și în exprimarea orală și, mai ales, în exprimarea scrisă pe durata întregului parcurs școlar.

Pentru copiii cu vârste cuprinse între 0 și 7 ani, editura Arthur propune o serie de povești educative pentru copiii de grădiniță minunat ilustrate tocmai pentru a atrage atenția și celor care încă nu știu să citească sau sunt abia la început de drum. Cu siguranță, tindem să alegem cele mai frumoase povești hazlii, despre meleaguri îndepărtate sau fermecate, cu personaje neașteptate, cu ilustrații bogate și text aerisit, astfel încât copiilor să le facă plăcere să le citească, fără să resimtă lectura ca pe o corvoadă sau ca pe o temă.

Improvești cu lucruri mici, hazlii, firești 

Cartea promite o serie de povești educative pentru copiii de 7 ani, așa cum sugerează titlul, scurte povești, improvizate spontan de mama unui băiețel isteț, care deja cunoaște toate poveștile clasice și își dorește ceva nou. Poveștile sunt despre lucruri uzuale din realitatea imediată a copiilor – gem, mașini, mere, scaune, dar imaginate cu multă fantezie de Laura Grunberg și ilustrate fermecător de Bilyana Velikova.

Este o carte cu foarte mult potențial pentru stimularea gândirii creative și a inteligenței emoționale, în primul rând. O activitate potrivită pentru toate poveștile din carte este cea în care solicitați copiilor să își imagineze un alt final decât cel scris de autoare. Părinții sunt încurajați să creeze împreună alte povești, pornind tot de la obiecte comune sau poate de la aceleași teme pe care le-a ales scriitoarea. De altfel, cartea în sine face parte dintr-o serie de cărți interactive.

Iată câteva idei de activități distractive pe care le puteți face alături de cei mici:

  • În povestea …cu o idee fixă este explorată legătura dintre artă și emoții. Așa că ați putea să discutați ce emoții le insuflă fiecare culoare copiilor, dar și să îi provocați să picteze/ deseneze un moment din viața lor în care au trăit sentimente de iubire, de fericire, de melancolie sau de rușine. Sau, pentru copiii mai micuți, puteți să folosiți șabloane de tip vitraliu, pe care ei le pot colora folosind culorile și nuanțele care le inspiră anumite emoții.
  • … cu băț peste băț este o poveste în care literele prind viață și sunt personificate ingenios – litera R pleacă la un curs de perfecționare în limba franceză, iar litera O ar putea urma o cură de slăbire, de exemplu. Aici copiii ar putea modela din plastilină sau lut polimeric diferite litere, personalizându-le simbolic. Dacă avem frați mai mari care au trecut de etapa cărților ilustrate, le-am pregătit câteva recomandări de benzi desenate.

Elefantul Filimon

O altă recomandare de povești educative și pentru copiii de 6 ani este cartea lui Michael Ende, tradus de Gabriel H. Decuble și ilustrat de Daniela Chudzinski. Autorul ne propune o călătorie până în îndepărtata Indie, alături de un elefant liniștit, ce nu se lasă deranjat de agitația din jurul său. Și tocmai acesta ar putea fi un punct de pornire excelent pentru a dezvolta inteligența emoțională a copiilor – cum este bine să reacționăm atunci când suntem provocați sau deranjați la locul de joacă/ la grădiniță sau la școală? Cititorii sunt provocați să-și imagineze diferite scenarii, cu personaje și situații cât mai diverse, și să discutate împreună strategii de comunicare și relaționare adecvate.

O activitate care va antrena motricitatea fină a celor mici aparține domeniului arte și îndemânare. Cu câteva materiale simple, pe care sunt sigură că le aveți la îndemână, puteți confecționa împreună un elefănțel, căruia, mai apoi, copiii să-i găsească un nume și un prenume care încep cu aceiași inițială, ca în carte. Veți avea nevoie doar de: hârtie colorată, lipici și foarfece. Iată și o serie de cărți pentru cei mai mici cititori-ascultători.

Cei trei tâlhari

Tomi Ungerer a scris o poveste despre cei mai aprigi și temuți tâlhari. O carte cu un final neașteptat, dar care cu siguranță va fi pe placul copiilor, fiind tocmai despre ei. Ilustrațiile generoase, care însoțesc fiecare moment al desfășurării acțiunii, vor capta atenția copiilor. În plus, se pot utiliza ca suport fie pentru o lectură predictivă – solicitați copiilor, pe baza imaginilor, să anticipeze ce urmează să se întâmple în continuare – fie pentru povestirea după imagini. Această carte intră în topul cărților educative pentru copii de 5 ani.

Ca activități practice, vă propunem modelajul – rugați copiii să modeleze din plastilină, pelerinele largi și pălăriile înalte purtate de cei trei tâlhari/ cele trei turnuri înalte, cu acoperișuri țuguiate, construite de săteni în cinstea celor trei tâlhari. Din nou, dacă aveți și o planșetă, puteți să realizați activitatea aceasta și în aer liber, în vacanță. Sau, dacă sunteți la mare, puteți încerca să construiți din nisip, împreună cu cei mici, cele trei turnuri înalte, cu acoperișuri țuguiate precum pălăriile personajelor îndrăgite.

A fost odată un alfabet

Scrisă de Oliver Jeffers și tradusă de Florin Bican este o carte cu povestioare scurte pentru aproape toate literele (lipsesc diacriticile noastre). Deși lasă impresia că fiecare istorioară are un univers propriu, descoperim până la final că multe dintre povești se leagă ca literele alfabetului. Cert este că niciuna nu se aseamănă cu cealaltă și sunt surprinzătoare și hazlii. Prezentând situații uneori desprinse din viața reală, alteori mai absurde, poveștile stimulează creativitatea și gândirea critică și contribuie la îmbogățirea cunoștințelor lor generale despre lumea care îi înconjoară.

Lăsați-le copiilor mereu cărțile la îndemână, împrieteniți-i cu acestea încă de mici, iar rezultatele vor fi pe măsură. Poveștile educative pentru copii rămân cele mai fascinante instrumente pe care atât părinții cât și profesorii le pot folosi cu ușurință în dezvoltarea celor mici.

Recomandări (124) Genius la grădiniță (22) Interviuri (9) Noutăți (31) Titluri în focus (112) Evenimente (8) Topuri (3) Școală (16) Concursuri (15) Activitati (78)
Genius la grădiniță #22 Ursulețul de pluș și animalele
Genius la grădiniță #22 Ursulețul de pluș și animalele de Oana Paraschiv 19 aprilie 2024
Cu toții am avut un moment în viață în care ne-am întrebat care este scopul nostru în viață sau poate nu atât de specific, dar la ce anume suntem buni...
Mai multe
Genius la grădiniță #21 Omulețul Mâncă-Vise
Genius la grădiniță #21 Omulețul Mâncă-Vise de Oana Paraschiv 11 aprilie 2024
Când a fost ultima oară când te-ai trezit fără alarmă? Dacă raspunsul este recent, cel mai probabil ai un somn odihnitor, însă dacă răspunsul face ref...
Mai multe
Genius la grădiniță #20 Fantasticele cărți zburătoare ale dlui Morris Lessmore
Genius la grădiniță #20 Fantasticele cărți zburătoare ale dlui Morris Lessmore de Oana Paraschiv 04 aprilie 2024
Dacă viața ta ar fi o carte, ce capitol ai alege ca fiind preferatul? Dar întâmplări, despre care ai alege să povestești? Ai începe cu a ta copilărie...
Mai multe
Toate drepturile rezervate © Grupul Editorial ART